مشکلات در زمان ارتودنسی کردن دندان

مجله تکنولوژی و فناوری گويا آی‌ تی | اخبار روز دنیا از تازه های تکنولوژی | راهنمای خرید لوازم خانگی، لپتاپ استوک، لوازم آرایشی ، دکوراسیون ، پزشکی و دندانپزشکی

مشکلات در زمان ارتودنسی کردن دندان

شدت مشکل
بسیاری از بیماران به اشتباه فکر می‌کنند که سیم‌کشی دندان به تنهایی برای اصلاح لبخند کافی است. غالباً باید چندین ماه یا حتی چندین سال زمان برای آماده کردن دهان و دندان‌ها صرف شود. گاهی اوقات لازم است کشیدن دندان یا جراحی پیش از شروع ارتودنسی و سیم‌کشی دندان‌ها انجام شود. پس از خارج کردن بریس نیز باید چندین ماه از پلاک نگهدارنده (ریتینر) استفاده کرد. بنابراین آماده‌سازی قبل از ارتودنسی و نگهداری نتایج پس از آن عامل مهمی در تعیین هزینه درمان ارتودنسی است.

مدت زمان درمان
برخی بیماران پس از فقط شش تا دوازده ماه استفاده از بریس به نتیجه مطلوب می‌رسند، حال آن که بقیه باید دو سال و نیم تحت درمان ارتودنسی باشند تا به نتیجه دلخواه برسند. بدیهی است هر چه مدت زمان درمان طولانی‌تر باشد، هزینه آن نیز با توجه به زمان سپری شده و حق الزحمه متخصص بیشتر خواهد بود.

دهانشویه

از هر نوع وسیله ارتودنسی که استفاده می‌کنید، باید دهان را دو بار در روز با دهانشویه فلوراید شستشو دهید و از مصرف نوشیدنی‌های قندی و گازدار خودداری کنید تا فضاهای کوچک سیم کشی تمیز شود و ذرات باقیمانده نیز خارج شود.

دهانشویه

خمیردندان

لازم نیست در طول درمان ارتودنسی از خمیردندان مخصوصی استفاده کنید. این که چند بار در روز مسواک می‌زنید و چقدر برای مسواک زدن دقت می‌کنید، بسیار بیشتر از نوع خمیردندان مهم است. البته تمیز کردن دندان‌ها حین ارتودنسی دشوارتر است، بنابراین خمیردندانی با قدرت حافظتی بالا انتخاب کنید تا سلامت دهان و دندان‌ها به بهترین وجه حفظ شود.

مضرات عصب کشی دندان کودکان چیست ؟
در صورتی که عصب کشی کودکان توسط بهترین متخصص دندانپزشکی اطفال ، انجام گیرد ؛ هیچ گونه ، مشکلی در پی آن ، برای کودکان به وجود نمی آید ؛ در غیر این صورت ، احتمال بروز مشکلاتی ؛ از قبیل عفونت ، عدم دریافت نتایج مطلوب و از این قبیل موارد وجود دارد ؛ بنابراین ، به والدین توصیه می گردد، به منظور حفظ سلامت کودکان خود ، در انتخاب دندانپزشک اطفال ، بسیار دقت کرده و یکی از بهترین آن ها را برگزینند.

هزینه عصب کشی دندان شیری چقدر است ؟
هزینه عصب کشی دندان شیری در کودکان ، توسط متخصص دندانپزشکی اطفال پس از انجام معاینات مورد نیاز و بررسی پارامترهای بسیار مشخص می گردد ؛ به همین علت ، به والدین توصیه می گردد ؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه ، به متخصص دندانپزشکی کودکان مراجعه نمایند.

براکت های فلزی


از براکت ها در ارتودنسی ثابت استفاده می شود که انوع مختلفی دارد. براکت های فلزی رایج ترین نوع درمان بوده و همه متخصصان ارتودنسی شرایط انجام این درمان را دارند. در این نوع درمان براکت ها به دندان ها چسبیده می شوند. براکت های فلزی می توانند به رنگ نقره ای یا طلایی نیز باشند. این نوع براکت ها استحکام و استقامت بالایی دارند.
مدتی طول می کشد تا بیمار به این براکت ها عادت کند زیرا امکان دارد لثه ها، هنگام وصل کردن آن ها اندکی اذیت شود ولی کم کم لثه و گونه ی بیمار به این براکت ها عادت می کند. بیشتر براکت های فلزی توسط نوار های پلاستیکی به نام لیگاتور به دندان ها متصل شده و براکت ها و قوس ها را متصل به هم نگه می دارد. لیگاتور ها رنگ های مختلفی دارند.

تفاوت ارتودنسی در کودکان و بزرگسالان
تفاوت اصلی ارتودنسی بزرگسالان با ارتودنسی کودکان و نوجوانان این است که استخوان‌های فک بیماران جوان‌تر هنوز در حال رشد است؛ اما رشد استخوان‌ها در بزرگسالان متوقف شده است و گاهی لازم است که جراحی ارتوگناتیک (جراحی فک) برای منظم کردن استخوان‌ها انجام شود. دیگر تفاوت‌های بین درمان این دو گروه سنی عبارت است از:

تحلیل استخوان یا لثه (بیماری لثه): بزرگسالان به دلیل ابتلا به بیماری‌های پیشرفته لثه بیش از کودکان مستعد تحلیل لثه یا حتی تحلیل استخوان هستند. داشتن دندان‌هایی ردیف و مرتب احتمال ابتلا به بیماری لثه را کاهش می‌دهد.
دندان غائب یا ساییده شده: دندان‌ها به مرور زمان ساییده می‌شود و در جهت‌های مختلف حرکت می‌کند؛ این مشکلات را می‌توان با ارتودنسی درمان کرد. یکی از پی‌آمدهای دندان غائب جابجا و کج شدن بقیه دندان‌ها است که منجر به اختلال بایت و افزایش احتمال ابتلا به بیماری لثه می‌شود.
کامل نکردن درمان ارتودنسی در دوران نوجوانی: بسیاری از بزرگسالان در دوران کودکی یا نوجوانی تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته‌اند، اما درمان را به پایان نرسانده‌اند. حال در دوران بزرگسالی تصمیم می‌گیرند تا کار ناتمام را به فرجام برسانند و از داشتن لبخندی زیبا و سالم لذت ببرند که سال‌ها در آرزوی آن بوده‌اند.
متخصصین ما به خوبی می‌دانند که نیازها و شرایط بزرگسالان و کودکان با هم متفاوت است و این دو گروه سنی به سطح متفاوتی از درمان و مراقبت نیاز دارند. متخصصین ما مناسب‌ترین درمان را با توجه به شرایط توصیه می‌کنند و با برخوردی دوستانه و احترام آمیز در تمام مراحل درمان در کنار بیماران هستند.

ارتودنسی نامرئی
ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی الاینرهای شفافی هستند که قابلیت جابه‌ جایی دارند. الاینرها به صورت سفارشی ساخته می‌شوند تا برای دندانهای فرزند شما کاملا مناسب باشند, الاینرها به تدریج به دندانها فشار وارد می‌کنند و دندانها را حرکت می‌دهند و حتی دندان‌ها را می‌چرخانند. از آنجا که ارتودنسی نامرئی قابلیت جابجایی دارد، فرزند شما می‌تواند برای غذا خوردن، نوشیدن، مسواک زدن و استفاده از نخ دندان آنها را در بیاورد.متخصص ارتودنسی کودکان برای اطمینان از اینکه ارتودنسی نامرئی کاملا برای کودک شما مناسب است، از یک اسکنر استفاده می‌کند تا تصاویر سه بعدی دندان کودک را مشاهده کند. یک طرح درمانی هم برای کودک شما برنامه‌ریزی می‌کنند، بنابراین بلافاصله می‌توانید بفهمید که مدت درمان چقدر طول خواهد کشید.
بر اساس تصاویر سه بعدی دندان کودک، یک سری الاینر مخصوص آنها ساخته می‌شود. مثل سایر درمانهای ارتودنسی، ارتودنسی نامرئی هم نیاز به جلسات منظم ارتودنسی دارد. هر یک یا دو هفته یک سری جدید الاینر به کودک شما داده می‌شود، هر چند ممکن است هر 6 تا 8 هفته هم نیاز به چکاب ارتودنتیست داشته باشد.تکنولوژی ارتودنسی نامرئی امروزه خیلی پیشرفت کرده است، و نسبت به قبل مشکلات بیشتری را حل می‌کند. ارتودنسی نامرئی مانند ارتودنسی سنتی می‌تواند مشکلات مختلفی از جمله فاصله بین دندانها تا اوربایت را برطرف کند.

هدگیر

برخی کودکان باید از وسایل دیگری مانند هدگیر نیز استفاده کنند، البته جایی برای نگرانی نیست چون هدگیر معمولاً فقط شب‌ها بسته می‌شود. هدگیر سیمی نعلی شکل دارد که به دندان‌های عقب متصل می‌شود تا نیروی قوی‌تری را برای حرکت دادن دندان‌ها وارد کند. متخصص ارتودنسی گاهی پیشنهاد می‌دهد که یک یا چند دندان برای ایجاد فضای بیشتر در دهان کشیده شود. پس از آن که بریس در دهان قرار گرفت، کودک باید هر چند هفته یک بار برای نظارت بر پیشرفت درمان و تنظیم بریس به کلینیک ارتودنسی مراجعه کند.
۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.